شواهد استنباطی از تاثیر ویتامین D در بهبود نتایج COVID-19 وجود دارد

20 مه 2020 - صرف وقت بیشتر در آفتاب یا مصرف مکمل ویتامین دی می تواند عوارض جدی COVID-19  را کاهش دهد زیرا محققان دریافتند که ویتامین D در بهبود نتایج این بیماری بسیار سودمند است.

یک تیم مشارکتی از کالج ترینیتی دوبلین، دانشگاه لیورپول و مطالعه طولی ایرلند در مورد پیری (TILDA)  ، در حال بررسی این موضوع هستند که چگونه ویتامین D بر میزان مرگ و میر در افراد مبتلا به کرونا ویروس تأثیر می گذارد؟ آنها دریافتند که تعداد کشته شدگان در اثر این بیماری در بین کشورهایی که میزان ویتامین D بیشتری داشتند، کمتر است.

جای تعجب است که کشورهایی مانند اسپانیا و ایتالیا که میزان مرگ و میر بالایی را به دلیل  COVID-19  داشته اند، هر دو علی رغم عرض جغرافیایی پایین و افزایش قرار گرفتن در معرض نور خورشید، از نرخ بالای کمبود ویتامین D رنج می برند.

میزان آلودگی به این ویروس و مرگ و میر کمتری در نروژ، فنلاند و دانمارک ثبت شده است که در واقع از میزان ویتامین D بالاتری برخوردار هستند، زیرا مصرف مکمل ها و غنی سازی مواد غذایی با ویتامین ها از جمله ویتامین D در آن کشورها رایج تر است.

محققان می گویند: ارتباط بین مقدار ویتامین D و مرگ و میر به دلیل COVID-19 از نظر آماری قابل توجه است.

پروفسورRose Anne Kenny  از کالج ترینیتی گفت: در حالی که هم اکنون آزمایشات کنترل شده ی تصادفی، تاثیر مثبت ویتامین D را بر نتایج COVID-19 ثابت نکرده اند، اما شواهدی استنباطی از ارتباط بین ویتامین D و شدت پاسخ ها به COVID-19 -از جمله مرگ-، وجود دارد.

او از دولت ایرلند در خواست نمود دستورالعمل های بهداشتی خود را در مورد مصرف ویتامین D به عنوان یک "فوریت" به روز کند، تا آنها بتوانند در تلاش برای کاهش عوارض COVID-19 مصرف مکمل های ویتامین D را آغاز کنند.

وی افزود: کمبود ویتامین D در ایرلند شایع است. کمبود ویتامین D در سنین بالا، افراد چاق، در مردان، در اقلیت های قومی، در مبتلایان به دیابت، فشار خون بالا و در خانه های سالمندان شایع است.

دکترEamon Laird  گفت: شواهد مشاهده ای و استنباطی از ارتباط ویتامین D با مرگ و میر وجود دارد. بهینه سازی غلظت ویتامین D در مورد دستورالعمل های بهداشت عمومی مطمئناً مزایایی برای سلامت عمومی و عملکرد سیستم ایمنی خواهد داشت. تحقیقاتی مانند این هنوز اکتشافی و مقدماتی هستند و ما به آزمایشات بیشتری نیاز داریم تا به شواهد محکمی در مورد میزانی از ویتامین D که برای عملکرد بهینه ی سیستم ایمنی لازم است، دست یابیم.

منبع:

https://www.diabetes.co.uk/news/2020/05/strong-circumstantial-evidence-suggests-vitamin-d-could-improve-covid-19-outcomes/